RM2012.reismee.nl

Survivaltocht naar Lago Krugger

We zijn al vroeg vanuit Esquel met de bus naar Villa Futalaufqen gereisd zodat we nog een lange dag hebben. De tent is snel opgezet, de wandelschoenen hebben we aan en het water zit in de tas, we kunnen op pad. Vandaag doen we het rustig aan en bekijken wat van de directe omgeving. Een korte wandeling leidt ons naar de watervallen Cinco Saltos. Het blijft fascinerend om het water naar beneden te zien storten.

De volgende dag beginnen we aan een driedaagse trekking van Villa Futalaufqen naar Lago Krügger. Deze dag is een dag van klimmen en dalen. Het is een hele survivaltocht, we moeten over boomstammen klimmen, soms eronder door kruipen, dan weer over de hele lengte van een boomstam lopen en aangezien het pad niet goed onderhouden is, hebben we eigenlijk ook nog vaak een kapmes nodig om de vele struiken en bamboe kort te wieken zodat we er met onze rugzakken doorheen kunnen. Het maakt de tocht extra avontuurlijk. Onderweg zuiveren water uit een stroompje en eten we wilde frambozen die we op ons pad vinden. Het is echt back to nature!

Het pad loopt voor een groot gedeelte door het bos langs het water, af en toe hebben we de prachtigste uitzichten. Langs het pad bloeien vele bloemen en bamboe. De bamboe is wel handig, het geeft ons extra houvast wanneer we een grote stap naar beneden of boven moeten maken of juist een modderig stroompje moeten oversteken.

We doen er wat langer over dan gepland doordat we op een uitkijkpunt nogal lang zijn blijven zitten om het mooie landschap in ons op te nemen. Maar aan het einde van de middag komen we aan bij Playa Blanca, de enige plek waar we mogen kamperen in het park. Er zijn slechts drie andere trekkers die we niet eens meer zien zodra we onze tent hebben opgezet. We mogen een nachtje op het strand doorbrengen, paradijs op aarde, heerlijk rustig en vredig.

's Avonds krijgen we controle van de parkwachters, we moeten onze permit laten zien. Ze berichten vervolgens door aan ons startpunt dat we veilig gearriveerd zijn op het strand. Alles wordt hier goed in de gaten gehouden.

De volgende dag is een korte wandeldag, het is nog maar zo'n vier uurtjes lopen naar Lago Krügger. Dit gedeelte van de tocht is niet zo overwoekerd maar we moeten wel veel klimmen en klauteren. Ook hier moeten we ons melden dat we gearriveerd zijn.

De derde dag van de trekking zou de route in zijn geheel terug lopen zijn. Een route twee keer lopen, vinden we eigenlijk niet leuk vooral ook omdat we weten dat er zware stukken tussen zitten. Er is ons verteld dat het minmaal 10 uur lopen zou zijn. Dat is ons toch iets te gortig, het moet allemaal wel leuk blijven, het gaat immers om het genieten! We besluiten de boot terug te nemen. De trekking korten we dus met een dag in en laten ons lekker over het water terugbrengen. Wat we in anderhalve dag gelopen hebben, leggen we binnen anderhalf uur met de boot af.

Vanaf het haventje is het nog ongeveer 4 km lopen naar de camping, maar we hebben wederom geluk, we krijgen een lift aangeboden in een soort pick-up truck. Het is meer een truck die je in de film ziet waarmee het vee vervoerd wordt, erg grappig. Nadat we ons afgemeld hebben bij de parkrangers, kunnen we onze tent weer opzetten en lekker ontspannen.

De volgende dag pakken we de bus terug naar Esquel van waaruit we verder naar het zuiden van Patagonië zullen afreizen.

Jan en Ira

Nou luitjes, jullie hebben al heel wat kilometers in de benen zitten zeg! Hoe is de temperatuur er eigenlijk? Prachtige foto's weer jongens, die met je zonnebril is echt top! Lekker kunstzinnig ;-) Zo hebben jullie toch een heel stuk wereld lekker voor jullie zelf hè? Tot mails! Groetjes, Jan en Ira

Carla Ruijgrok

Hoi Mieke en Rob,
Ik begrijp nu wel waarom jullie dit wilden. Wat prachtig allemaal! De foto's laten echt zien hoe mooi het daar is.
Jaloers ben ik wel, want ik zit hier naar de grijze druilerige lucht te kijken door mijn kantoorraam in Vught!
Geniet er maar van! Ik blijf jullie volgen.
Groetjes Carla

Ad Dekkers

Wow Rob en Mieke erg mooi!
Jaloers!!

Ineke

Goed dat ik twee schermen op mijn pc heb. Op de ene zit ik het verhaal te lezen, terwijl ik op de andere de bijbehorende foto's bekijk.

Beetje jalours ben ik wel

Groetjes,

Ineke