RM2012.reismee.nl

Indrukwekkende gletsjer

Wat een natuurspektakel, indrukwekkend, adembenemend, wat kunnen we er nog meer over zeggen, we zijn vandaag bij de enorme gletsjer Perito Moreno in het Nationale Park Los Glaciares (zuidelijk deel). Het is een van de weinige gletsjers ter wereld die dagelijks nog zo'n 2 m per dag groeit. De afmetingen zijn immens 5 km breed, 30 km lang en 60 m hoog!

De gletsjer is overweldigend, we weten gewoon niet waar we kijken moeten. Af en toe brokkelt er een stukje ijs af wat een geluid veroorzaakt gelijkend een kanonslag. Als je het geluid hoort, ben je al bijna te laat met kijken. Wanneer een groot stuk ijs afbreekt, lijkt het geluid meer op een lange grote donderslag. Soms komen er ineens ijsbrokken boven water in de vorm van een paddenstoel of in brokken zeer donker ijs.

Het is een fascinerend schouwspel. Met de foto- en filmcamera staan we stand-by om het afbrokkelen vast te leggen. We kunnen ons er maar niet van losrukken. Elke keer zeggen we tegen elkaar dat we nu toch echt een stukje verder moeten lopen maar toch blijven we op dezelfde plaats hangen want stel dat er een groot stuk afbreekt. Gelukkig zijn we blijven staan want net voordat onze laatste batterij van de filmcamera leeg is, breekt een groot stuk ijs af. Met een oorverdovende klap komt het ijs in het water terecht waardoor er een vloedgolf wordt veroorzaakt.

We kunnen zonder enige twijfel zeggen dat dit natuurschoon een van de hoogtepunten van onze reis is, echt super

Rob & Susanne

Wowwww wat mega, genieten wij even mee hier in dit koude witte kikkerlandje !!
Rob zegt; ohh leuk die gletsjes daar maar wij hebben sneeuw en -20gr... ;-p

Hoe ver stonden jullie van de gletsjer af ? ennuh op een berg ofzo... neem aan niet op het randje van een andere gletsjer ?!?

wat een happening !!! xxx van ons

Ineke

Hier is het ook winter: de laagste temperaturen sinds 27 jaar gemeten: http://www.nu.nl/binnenland/2732434/laagste-temperatuur-in-27-jaar-gemeten.html

Iedereen hoopt op een 11 stedentocht!

Cheers,

Ineke

Erwin Santegoets

Hallo Rob en Mieke,

Wel erg laat, maar toch nog even veel goeds en gezondheid voor 2012. Dat de reis in ieder geval zo verder mag gaan.
Ik heb al vaker de uitgebreide en mooie reisverhalen gelezen, maar dit is de eerste keer dat ik een keertje reageer. Zoals al gezegd lees ik met veel plezier jullie reisverslagen. Het is net of je er zelf bij bent. Af en toe wat foto's zoeken bij google om nog beter in jullie euphorie te kunnen delen..

Zal zeker blijven lezen.

groetjes Erwin

theo van gils

Hoi Mieke en Rob,
Ik lees iedere keer julie mooie reis verhalen, het is geweldig om zulke gletsjer te bewonderen .
Dit geeft een geweldige indruk en julie kunnen daar ook met heel veel rust van genieten .
Heel veel reis plezier en tot een volgende keer .

Groeten Theo